Til start: Dansk Tegnefilms Historie
Børge Hamberg eller Holger Egon Børge Hamberg, blev født den 14. marts 1920 - død den 27 april 1970. Søn af maskinarbejder Holger Hamberg, f. 8.9.1888 i Helsingør, død 1965 på Amager, og hustru og husmoder, Jenny Hamberg, f. Jacobsen, født den 9. juni 1889 på Falster og død juni 1988 på Amager. Drengen blev døbt den 24.maj 1920 i Nathanaels Kirke, Holmbladsgade 19 på Amager, og han blev konfirmeret den 14. oktober 1934 i Allehelgens Kirke, Ungarnsgade 43, ikke langt fra barndomshjemmet.
Børge Hamberg havde to yngre
brødre, Helge og Arne, hvoraf førstnævnte som voksen
blev disponent i et stort tøjfirma i København, og sidstnævnte
blev uddannet som keramiker hos Bing og Grøndahl. De blev alle tre født
i Ungarnsgade 21 på Amager, og her voksede de op sammen, idet den
yngste søn, Arne, der var født døv, dog tilbragte det meste
af sin barndom på Nyborg Døvstummeskole.
Børge og Helge Hamberg gik i skole på Øresundsskolen
ved Amagerbrogade, og begge gik ud af skolen efter deres respektive konfirmation,
hvilket for Børges vedkommende vil sige i oktober 1934. Børge
fik derefter forskellige former for beskæftigelse, men hans store interesse
var tegning og tegnefilm.
Både
Børge og Helge Hamberg blev boende hjemme i forældrenes toværelsers
lejlighed, indtil de hver især blev gift, dvs. Børge flyttede på
et tidspunkt i sin ungdom til et lejet værelse et andet sted på
Amager. Det skyldtes, at forældrene ønskede at få Arne hjem
at bo.
Børge Hamberg viste tidligt
talent for at tegne og han håbede meget på, at tegneriet kunne blive
en levevej for ham. Han var specielt interesseret i akvarelmaling og malede
i en årrække en del meget fine akvareltegninger. Samtidig var han
stærkt interesseret i tegnefilm, inspireret som han i lighed med de fleste
af sine senere kolleger var af Disneys tegnefilm. Men indtil videre måtte
han "nøjes" med at tegne al mulig slags freelance arbejde,
herunder ikke mindst tegninger til de to satiriske årsskrifter "Blæksprutten"
og "Svikmøllen".
Så vidt vides, kom Børge Hamberg til reklametegnefilmfirmaet
Vepro i Hovedvagtsgade omkring 1939-40, da han var 19-20 år, og her
begyndte han i lighed med andre aspiranter som farvelægger og senere mellemtegner.
Udsnit af foto fra VEPRO’s julefest 1941. Børge Hamberg ses som nr. 2 fra venstre i bageste række. Vedr. de øvrige medarbejdere på billedet, henvises specielt til omtalen af VEPRO i afsnittet DANSK TEGNEFILM 1930 - 1942. - © 1941 Dansk Billed Central.
Blandt de ansatte var også en ung tegner ved navn Erik Rus Christensen, som drømte om at starte sin egen tegnefilmproduktion, og i det øjemed gik han i 1940 igang med at lave en pilot-film til en påtænkt tegnefilmserie med drengen "Peter Pep" i hovedrollen. Vennen og kollegaen Børge Hamberg fik i den forbindelse et job som assistent og mellemtegner for Erik Rus på tegnefilmen "Peter Pep og Skomager Snørestøvle", som blev lavet for Teknisk Film Compagni A/S. Filmen, der i pressen også omtaltes som "Peter Peps Attentat", blev optaget på 16mm smalfilm og var stum og havde en spilletid på 5 minutter. Filmen blev præsenteret den 6. december 1940, og den handler om den kvikke lille dreng, Peter Pep, der ved alle slags kneb skaffer skomageren kunder, lidt i retning af, hvad der er tilfældet i Chaplins "The Kid". Heri optræder Vagabonden som omvandrende glarmester, der får hjælp af sin lille hittesøn, som går i forvejen og knuser folks ruder, ved at kaste med sten og på den måde skaffe arbejde til sin plejefar.
Pressebillede fra produktionen af ”Peter Pep og skomager Snørestøvle”. Til venstre ses forrest tegneren Erik Rus, som bliver rusket i håret af Finn Jensen, som agerede model for Peter Pep. Børge Hamberg ser smilende til. - © 1940 Billed Bladet.
I mellemtiden havde Børge Hamberg i juni 1940 mødt sin tilkommende kone, Bodil Hamberg, f. Petersen, født 23. maj 1922 i Horsensgade, København. Hendes forældre var Hans Jokum Petersen, født den 19.2.1894 i Sønderjylland, og hustru Anna Marie Petersen, f. Mortensen, født den 3.3.1896 i Listed på Bornholm. Faderen døde den 24.6.1962 i København og moderen den 3.3.1982, ligeledes i København, og begge ligger begravet på Brøndbyøster Kirkegård. Bodil Hamberg blev døbt den 3. september 1922 i Lutherkirken i Randersgade på Østerbro. Hun voksede op i Horsensgade og havde sin skolegang i Randersgade Skole. Hendes konfirmation fandt sted den 10.10.1936 i Lutherkirken. Da parret mødte hinanden i juni 1940, boede Børge Hamberg på et værelse på Amager, medens Bodil Hamberg havde bopæl på Nygårdsvej 14. Efter vielsen den 26.5.1946 i Sions Kirken på Østerbrogade, flyttede parret ind i en hyggelig taglejlighed på Søren Nordbys Allé på Amager, og her boede de i nogle år, før de i begyndelsen af 1950’erne flyttede ind i en nybygget toetagers ejendom i Brøndby Vænge i Brøndbyøster.
På trods af en uhyre positiv omtale i stort set hele den københavnske dags- og ugepresse, blev Erik Rus' og Børge Hambergs lille tegnefilm "Peter Pep og skomager Snørestøvle" eller ”Peter Pep’s Attentat”, som er dansk tegnefilms underholdningsfilm nummer tre - Jørgen Müllers "Columbus" (1933) og muligvis ”Fyrtøjet” (1934) var henholdsvis den første og den anden – ikke nogen salgssucces, hvilket heller ikke var tilfældet med den anden film i Peter Pep-serien, "Peter Pep: Hurtig udrykning", der desværre ikke varslede om nogen blomstringstid for dansk underholdningstegnefilm. Og da der i øvrigt ikke var konstant arbejde hos VEPRO eller andet tegnefilmarbejde at få i Danmark, dvs. i København, lykkedes det hen på sommeren 1942 Erik Rus, Børge Hamberg og Erik Christensen (Chris) at få job som animatorer hos Hans Held på Bavaria Film i Potsdam lidt sydvest for Berlin. Kontakten hertil er muligvis blevet formidlet af VEPRO’s ledelse.
Spilopmageren Peter Pep. - © 1940 Erik Rus og Teknisk Film Compagni A/S.
I Berlin fik de tre tegnere følgeskab af et par andre danske tegnere, nemlig Arne "Jømme" Jørgensen og Otto Jacobsen, der dog ikke havde arbejdet på VEPRO, men var kommet i kontakt med Bavaria Film via en baronesse Lerche, som kendte Hans Held.
Udklip fra B.T. for tirsdag den 21. juli 1942. Rubrikken ”B.T.s Film” blev redigeret af Kaj Berg Madsen (K.B.M.). - © 1942 B.T.
Om sit forholdsvis korte ophold i
Nazi-Tyskland, kunne Børge Hamberg senere fortælle, at han fra
sit logis en dag var gået hen i en nærliggende gade, for at købe
brød hos bageren, og her blev han vidne til, at en kolonne usselt udseende
mandlige koncentrationslejrfanger under anførsel af et par bevæbnede
soldater, gjorde holdt udenfor bagerforretningen. Den ene af soldaterne gik
ind i bagerforretningen og kom kort efter ud igen med en stor pose med
noget, der lignede rundstykker. Soldaten gik ud på gaden og vendte posen
i vejret, så al brødet faldt ud og ned på gaden foran de
udhungrede fanger, som straks kastede sig over det som en flok sultne hunde,
der sloges om at komme til og sikre sig en andel af "byttet", fordi
der ikke var nok til alle.
Efter denne oplevelse, som virkede uhyggelig og uhyrlig på
ham, kunne Børge ikke få sig til at gå ind i forretningen,
for at købe brød til sig selv, men gik i stedet tomhændet
tilbage til tegnestuen.
En anden gang var han ude for, da
han og vistnok Erik Rus en dag var ude på en spadseretur i omegnen, at
de forvildede sig i den skov eller plantage, som de var kommet ind i. Pludselig
befandt de sig foran et svært pigtrådshegn, hvor skilte gjorde opmærksom
på, at hegnet var strømførende. Inde bag hegnet så
de en del mennesker, der lignede dem, Børge havde set foran bagerforretningen.
Men inden han og Erik nåede at konstatere nærmere, hvad det drejede
sig om, blev de antastet af en svært bevæbnet vagtpatrulje med rasende
og voldsomt gøende schæferhunde. Patruljeføreren
spurgte i en streng tone, hvad de to mænd lavede der på stedet,
og om ikke de havde set advarselsskiltene med "Zutritt Verboten" (Adgang forbudt). Og hvor kom de fra
og hvorfor opholdt de sig der på egnen? Da Børge og Erik samstemmende
forklarede, at de var ude for at se sig om i den smukke omegn, og at de havde
forvildet sig væk fra vejen, kommanderede han dem til hurtigst muligt
at forsvinde og glemme alt om, hvad de mente at have set, ellers kunne det blive
værst for dem selv. For at understrege alvoren i sine ord, bad den befalingshavende
om at se deres legitimation, og deres navne noterede han i en notesbog.
Derefter fik de lov til at gå.
Det var to nervøse unge tegnere, der hastede af sted tilbage
til deres logis i nærheden af Bavaria Film. De turde dårligt nok
tale sammen på hjemvejen, men hver for sig besluttede de, at det gjaldt
om at rejse hjem til København snarest muligt. Men da de var nødsaget
til at blive i den tid, som aftalen med Hans Held forpligtede dem til, holdt
de tand for tunge og koncentrerede sig om arbejdet, samtidig med at de talte
dagene til hjemrejsen. Det var dog i første omgang kun Børge Hamberg
og Erik Christensen, der forlod Tyskland og rejste hjem til Danmark Otto Jacobsen og Arne Jømme Jørgensen rejste
hjem i løbet af forsommeren 1943, medens Erik Rus først vendte
hjem hen på året 1944.
En dag efter arbejdstidens ophør,
var Børge Hamberg og vistnok Erik Christensen (Chris) på besøg
i en restaurant i nærheden af deres logis. Der var mange mennesker af
begge køn til stede, hovedsagelig folk i en moden alder, idet de fleste
mænd i 20-40 års alderen var indkaldt til militærtjeneste.
Der lød en hyggelig summen af samtalende mennesker og af radioen, som
spillede dæmpet underholdningsmusik. Kl. 20 blev musikken imidlertid pludselig
afbrudt og speakerstemmen annoncerede, at der nu ville komme en vigtig
udsendelse, som alle nationaltsindede tyskere skulle lytte til. Al
samtale forstummede og folk sad musestille i spændt forventning og stirrede
i retning af radioapparatet. Der lød en fanfare og straks efter hørtes
Adolf Hitlers velkendte stemme i højtaleren, først roligt,
faderligt og selvretfærdigt på das grose Vaterlands vegne,
lejlighedsvis ironisk, især når han omtalte De Allierede, men
efterhånden arbejdede han sig op til noget, der lignede galskab
og raseri. Det sidste var i reglen altid tilfældet, når han talte
om sit yndlingsemne "die juden", jøderne, som længe nok
havde udsuget det stakkels Tyskland og som nu kun pønsede på at
ødelægge det totalt, indefra og udefra. For Hitler repræsenterede
jøderne både kapitalismen og bolsjevismen, som igen henholdsvis
betød USA og Sovjetunionen.
Hitler henvendte sig i reglen kun til det tyske folk, når
han befandt sig i en større forsamling af trofaste partifæller,
og det var også tilfældet den dag, da Børge og Chris sad
og fik en kop erstatningskaffe på den nævnte restaurant. Hitler
var ekspert i at opgejle en menneskeforsamling, og hans taler mundede derfor
altid ud i, at et kæmpemæssigt bifald brød løs, hvorunder
folk klappede og råbte og heilede, enten af glæde eller af vrede
og ophidselse. Det skete også denne dag, og de tyske gæster i restauranten
rejste sig spontant og klappede, råbte og heilede med, mens Børge
og Chris stod forlegne og følte sig fremmede og fortabte i selskabet.
En af de ting, der også gjorde
et uudsletteligt indtryk på i al fald nogle af de danskere, der opholdt
sig i Tyskland i begyndelsen af krigen, var tyskernes behandling af de jøder,
som endnu ikke var blevet arresteret og ført til koncentrationslejre.
Da Børge og Chris en dag kom ind på den lokale politistation, vistnok
for at få ordnet deres hjemrejsevisum, kunne de iagttage, at ventesalen
var opdelt i to afdelinger, en "Für Juden" og en for ariere.
Det samme gjaldt mange andre steder, f.eks. i sporvogne, busser og tog. Svarende
til, hvad der så sent som helt op til begyndelsen af 1960'erne endnu var
tilfældet for mange af USA's negre. Overalt i storbyerne i Sydstaterne,
kunne man se skilte, som f.eks. "For Blacks" eller "For White
Only", sådan som det også var tilfældet i Sydafrika
helt frem til slutningen af 1980'erne.
Men
selv om negrenes tilværelse de ovenfor nævnte steder bestemt ikke
var misundelsesværdig, så kan den dog ikke sammenlignes
med den grumme og barske skæbne, der blev millioner af jøders lod
under 2. verdenskrig.
I den
tid, Børge Hamberg og de andre danskere arbejdede for Hans Held på
Bavaria Film i Berlin, tegnede han og de på langtegnefilmen ”Einigkeit
macht Frei”. Da Børge Hamberg efter cirka tre måneders ophold rejste
hjem, medbragte han nogle malede cels med en kolonne beredne riddere i rustninger
fra en af de vistnok to første tyske langtegnefilm. Disse cels viste,
at filmens tegnestil var ret naturalistisk. Så vidt Børge
Hamberg vidste, var Hans Held sweitzisk tysker, og som sådan var han mere
eller mindre tvunget til at arbejde for "das grose Vaterland".
Danskerne var generelt set ikke direkte tvunget til at arbejde i Tyskland, men
dels skete det med den danske regerings accept eller ligefremme tilskyndelse,
og dels så de unge tegnere ikke anden udvej, for at komme til at lave
tegnefilm. Man bør tillige huske på, at kun meget få mennesker
dengang vidste, hvad der virkelig foregik bag "kulisserne" i
Tyskland og de besatte østeuropæiske lande. Herhjemme var modstanden
mod tyskerne, bl.a. i form af sabotage, endnu ikke begyndt, lige som man heller
ikke på det tidspunkt havde stiftet nærmere bekendtskab med tyskernes
gengældelsesaktioner og terror. Det skete først for alvor fra sommeren
1943, da samarbejdsregeringen gav op og fralagde sig ansvaret for landets styre,
og især i 1944, da den landsomfattende folkestrejke blandt andet
førte til forstærket modoffensiv fra tyskernes side. Men desuden
må man nok generelt sige, at tegnere – og måske specielt tegnefilmtegnere
- ofte er mennesker, der lever i deres egen indre verden og kreative fantasi,
og de engagerer sig derfor helst ikke eller i hvert fald yderst sjældent
i politiske og sociale forhold og omstændigheder.
Det sidste gjaldt dog ikke Børge
Hamberg, for som følge af sine oplevelser under Tysklands-opholdet indså
han, at det var nødvendigt at bekæmpe en despot som Hitler, lige
som han generelt mente, at de faktorer og kræfter, der var skyld i den
store arbejdsløshed i 1930'erne og senere, også burde bekæmpes.
Børge blev derfor overbevist kommunist, men holdt sig dog fra alt, hvad
der smagte af partipolitik. Det, han søgte og som han støttede,
var økonomisk, social og menneskelig retfærdighed og lighed, og
det syntes han ikke, at de politiske partier evnede eller magtede at etablere,
heller ikke Socialdemokratiet eller Det kommunistiske Parti. En kort overgang
var Børge dog tilbøjelig til at mene, at kommunistpartiet
muligvis var det eneste parti, der ville arbejde og kæmpe for de idealer,
han selv troede på. Denne opfattelse ændrede han dog siden hen.
På grund af de ydre forhold og omstændigheder, samt de ovenfor nævnte personlige oplevelser, blev Børge Hambergs og flere af de andre danske tegneres ophold i Potsdam ikke af lang varighed. Han og Chris vendte som nævnt hjem til København efter kun ca. 3 måneder, medens Otto Jacobsen og Arne Jømme Jørgensen måtte vente til forsommeren 1943. Erik Rus, som i mellemtiden havde giftet sig med en tysk kvinde, Erika, der arbejdede som en af de hurtigste og bedste optrækkere hos Hans Held, vendte først tilbage til København i løbet af efteråret 1944, hvor han i øvrigt også i en kort periode fik ansættelse som animator på "Fyrtøjet".
Men efter hjemkomsten omkring oktober måned 1942 erfarede Børge Hamberg gennem noget bekendtskab, formentlig en af tegnerkollegaerne fra Vepro, at der var et foretagende i byen, som skulle i gang med et større tegnefilmprojekt. På den måde kom han i forbindelse med Allan Johnsen, som på det tidspunkt lå i forhandlinger med bl.a. Nordisk Film om finansiering og firmadannelse. Forhandlingerne endte imidlertid uden resultat, men ved hjælp af forskellige interesserede og formuende venner og bekendte lykkedes det Johnsen at stable et aktieselskab på benene, og den 5. december 1942 stiftedes Dansk Farve- og Tegnefilm A/S, med det formål at producere H.C.Andersen-eventyr-tegnefilm, hvilket først og fremmest ville sige langtegnefilmen "Fyrtøjet".
Børge Hamberg blev straks engageret og udnævnt til cheftegner og leder af den senere tegnestue i Frederiksberggade 28, 2. sal th. Men før det kom så langt, arbejdede han sammen med kollegerne Finn Rosenberg og Bjørn Frank Jensen på en midlertidig tegnestue i Frederiksborggade, hvor forberedelserne til filmen blev gjort. Børge Hambergs første opgave bestod i at designe så godt som samtlige figurer til filmen. Bjørn Frank Jensen kom til at stå for filmens komiske figurer, mens Preben Dorst designede og animerede prinsessen. Filmens baggrundsdesign var lagt i hænderne på Finn Rosenberg, sådan som alt sammen tidligere omtalt.
Tre vigtige personer i ”Fyrtøjet”: Soldaten, heksen og kragen. Billedet er fra filmprogrammets forside, men selvom figurerne her er tegnet af Bjørn Frank Jensen, er disse dog oprindelig designet af Børge Hamberg. - © 1946 Palladium A/S.
Her ses stort set alle menneskefigurer i ”Fyrtøjet”, bortset fra soldaten. Med undtagelse af prinsessen (forneden til venstre), er samtlige figurer oprindelig designet af Børge Hamberg, men her på filmprogrammets bagside er disse tegnet af Bjørn Frank Jensen. - © 1946 Palladium A/S.
Hos hunden med øjne så store som Rundetårn fylder soldaten sit tornyster med guldmønter. I denne scene og sekvens præsterede Børge Hamberg noget af sin bedste animation af soldaten. – Foto fra filmen: © 1946 Palladium A/S.
Børge Hambergs næste
opgave bestod i at animere den scene, hvori de tre lakajer hjælper kongen
af nattøjet og ifører ham regenttøjet med hermelinskåben,
kronen og kronregalierne: æblet og sceptret. Denne scene er en af filmens
længste og krævede derfor et meget stort antal nøgle-tegninger
(key poses) og mindst lige så mange mellemtegninger (inbetweens).
Det blev imidlertid Børge Hambergs
hovedopgave og ansvarsområde, at tegne og animere soldaten, heksen,
kragen og den mindste og den største af de tre hunde. Den mellemstore
hund spillede faktisk ingen særlig rolle i filmen, før hen mod
dens slutning, hvor alle tre hunde kommer soldaten til undsætning. Men
dette arbejde blev for alvor påbegyndt, da han havde etableret sig på
tegnestuen i Frederiksberggade 28, hvilket først skete
i løbet af juli måned 1943.
Soldatens ansigt er et selvportræt af Børge Hamberg, som ofte studerede sine egne ansigtsudtryk i et spejl, når han skulle tegne og animere figuren. – Foto fra filmen: © 1946 Palladium A/S.
Om Børge Hambergs store og meget krævende arbejde på soldaten, må man sige, at resultatet er beundringsværdigt, ikke mindst i betragtning af at han på det tidspunkt ikke havde særlig megen erfaring at trække på som nøgletegner. Men han tog fat på opgaven med en energi og alvor, der blev et forbillede for de øvrige nøgletegnere. Om dette og meget andet og mere, vil man kunne læse under omtalen af ”Fyrtøjet”s forhistorie og tilblivelse.
Den kække og fløjtende soldat marcherer hen ad landevejen, hvor han møder sin skæbne i form af den gamle heks og det magiske fyrtøj. Denne scene blev i første omgang forsøgt optaget med tre ”lag” baggrunde: Forgrund, mellemgrund og baggrund. Men på grund af tekniske vanskeligheder under optagelsen, blev baggrundene reduceret til kun to lag, nemlig mellemgrund og baggrund. – Foto fra filmen: © 1946 Palladium A/S.
Soldaten har ved fyrtøjets hjælp kaldt de tre hunde til skafottet, hvor han skal hænges. Her giver han dem ordre til at give alle hans modstandere deres bekomst. Hundene er designet af Børge Hamberg, men i denne scene er de tegnet og animeret af Kjeld Simonsen, mens soldaten er tegnet og animeret af Børge Hamberg .- © 1946 Palladium A/S.
Børge Hamberg sveder i 1944 over sit krævende arbejde med at animere soldaten i ”Fyrtøjet”. Der blev røget adskillige cigaretter pr dag på en tid, da der var cigaret- og tobaksrationering. Efter krigen og besættelsen ophørte Børge Hamberg totalt med at ryge. – Foto: © 1944 Arne ”Jømme” Jørgensen.
Ved siden af sit faste job hos Dansk Farve- og Tegnefilm A/S, var Børge Hamberg også aktiv som akvarelmaler af mere seriøs karakter, men også som freelance tegner af især humoristiske og lettere satiriske tegninger til f. eks. Det satiriske hæfte ”Raketten”. Til dette blads nr. 1, 1944, som udkom lørdag den 1. januar 1944, havde Børge Hamberg leveret temmelig mange helsidestegninger, hvoraf de fleste var i farver. Han havde desuden tegnet både for- og bagsiden, som i begge tilfælde refererede kraftigt til den aktuelle situation.
Her ses Børge Hambergs festlige forside til det satiriske blad RAKETTEN, Nytaar 1944. Det er den krigstidens betrængte situation for rygerne, der her er sat i fokus. Børge Hamberg var selv en ivrig cigaretryger på det tidspunkt. – Tegning er lavet i 1943: © 1944 Børge Hamberg og Raketten.
Bagsiden på det satiriske blad ”Raketten”, nytåret 1943/44. Selv Skt. Peter er iført stålhjelm, her med et ?-tegn, som formentlig skal betyde: ”Hvornår er krigen mon slut?” Som det fremgår af tegningen, står jordkloden i flammer, som ikke kan slukkes, fordi der er gået hul på fredens brandslukningsslange. – Tegning er tegnet i 1943: © 1944 Børge Hamberg og Raketten.
”Raketten”s redaktør, Edgar Mortensen, indledte bladets indhold med nogle betragtninger over den aktuelle situation både i Danmark, Europa og i den øvrige verden, hvor udsigten til en afslutning på krigens gru ikke syntes at ligge lige for. Alligevel slutter redaktøren med disse håbefulde ord: ”Vi haaber, at 1944 vil bringe Freden, Friheden og Lykken til hele det danske Folk.” Det skulle jo komme til at vare cirka halvandet år, før disse ord gik i opfyldelse. Til det her omtalte nummer af ”Raketten” havde følgende forfattere leveret tekster: Kal G., Thune Gade, Gunnar Luni, Edgar Mortensen, Sv. A. Møller og ”No Name”. Tegningerne var af: Sven Baré, Blanko, Børge Hamberg, Karolus og Poul Strøyer.
Bladet var af gode grunde tilbageskuende på det forgangne og temmelig begivenhedsrige år, 1943, men der var naturligvis grænser for, hvad man måtte bringe af satiriske tegninger, idet man ikke måtte kritisere besættelsesmagten og heller ikke nævne noget om, at den danske regering var trådt tilbage den 29. august dette år. Man måtte altså holde sig til mere alment og helst humoristisk stof. Imidlertid indledte redaktør Mortensen med et hyldestdigt til København, og det var illustreret med en seriøs tegning af Børge Hamberg:
Herover ses Børge Hambergs smukke illustration til redaktør E. Mortensens digt ”København”. Som det fremgår af billedet, har han valgt at Absalons rytterstatue på Højbro Plads, og Christiansborg Slot, hvor regeringen og Folketinget normalt har til huse, men som på dette tidspunkt var ude af funktion, idet regeringen var trådt tilbage. – Tegningen er fra 1943: © 1944 Børge Hamberg og Raketten.
Sådan som situationen var i Danmark på det tidspunkt, måtte ”Raketten” altså indskrænke sig til kun at satirisere over indenlandske begivenheder og forhold i 1943. Der var dog en enkelt undtagelse, nemlig dels et digt med titlen ”Badoglio” og dels en tegning, som tilmed Børge Hamberg stod for, nemlig ”Duel i Æthiopien”, hvor der blev ironiseret over magtkampen mellem kong Halie Selassie og den italienske generalfeltmarskal Badoglio. Tegningen kunne ses på bladets side 9.
”Duel i Æthiopien” er titlen på denne lettere satiriske tegning af Børge Hamberg. Den har åbenbart fået lov til at passere gennem den tyske pressecensur, selvom den ironiserede over forholdet mellem kong Haile Selassie og den italienske generalfeltmarskal Badoglio. Kongen havde angiveligt udfordret generalen til at duellere med sig. – Tegningen er fra 1943: © 1944 Børge Hamberg og Raketten.
Man må nok sige, at Børge Hamberg var storleverandør af tegninger til det nævnte nummer af ”Raketten”, for allerede side 12 og 13 finder man to andre af hans muntre helsidestegninger:
Tekstkommentaren til denne tegning lyder: Statsbanerne havde nægtet at transportere Udstillingsdyrene til Bellahøj. Man ser følgelig et broget optog af landmænd på vej til dyrskuet på Bellahøj i København. Hambergs tekst lyder: ”Bare et lille Nøk – vi er der liestravs!” – Tegningen er fra 1943: © 1944 Børge Hamberg og Raketten.
Tekstkommentaren til denne tegning lyder: I Anledning af Tivolis 100 Ars Jubilæum lod Direktørerne Lemkow og Kjels Abell Tivolis Glassal indrette til Swingbule. Hambergs tekst lyder kort og godt: ”Tivoliminder”. Som det indirekte fremgår af udtrykket ”Swingbule”, var denne musikform ikke i høj kurs hos det dannede publikum, men så meget mere hos ungdommen, som morede sig hjerteligt og hæmningsløst. De ”ånder”, man ser foroven i billedet, er fra venstre Tivolis grundlægger Georg Carstensen, Pantomimeteatrets Pjerrot og koncertmester H.C. Lumbye. – Tegningen er fra 1943: © 1944 Børge Hamberg og Raketten.
På bladets side 18 fandtes endnu en helsidestegning af Børge Hamberg, denne gang med titlen: ”Den katolske Pige holder sit Indtog”, og som illustrerede den situation, at på grund af vanskelighederne med at skaffe husassistenter, havde flere kendte københavnerhjem averteret efter katolske piger.
Børge Hamberg havde også leveret en dobbeltsides tegning til ”Rakettens aktuelle Nytaarsspil 1944”. Desuden en tegning over den svenske hurtigløber Gunder Hägg, hvor teksten til tegningen kort og kontant lyder: ”Gunder Hägg – væk!”. På side 37 finder man endnu en tegning af Børge Hamberg, denne gang med titlen ”Julemanden kommer til Politigaarden”. Tegningen viser julemanden slæbe på en sæk fyldt med mennesker, der hver især har deres ønsker om forbedringer. Side 43 ser man Børge Hambergs helsidestegning, som under titlen ”Sporvejsdirektørens sidste Erhvervelser” ironiserer over, at Københavns Sporveje genbruger materialer fra de gamle, udrangerede sporvogne i fremstillingen af nye:
Tekstkommentaren lyder: Københavns Sporveje fremstiller nu nye Sporvogne og Skinner af Materialer fra de gamle. Tegningen er et nærmere studium værd på grund af sine mange finurlige detaljer. Tegningen er fra 1943: © 1944 Børge Hamberg og Raketten.
På side 45 ses en af de mere muntre og let frivole tegninger, som i dette tilfælde viser seks lettere beduggede og opstemte herrer, som ønsker kvindeligt selskab:
Som følge af manglen på mandlige bude, var budcentralerne begyndt at anvende kvindelige cykelbude. Teksentn til denne tegning af seks tydeligvis opstemte herrer lyder: ”Hallo! Er det Eva 8003. Vil De straks sende 6 kvindelige Cykelbude!” - Tegningen er fra 1943: © 1944 Børge Hamberg og Raketten.
Endelig er der på side 46 igen en helsidestegning af Børge Hamberg, som denne gang viser den umulige situation for datidens rygere, noget, Børge Hamberg og mange andre, dengang kendte til af personlig erfaring:
Tekstkommentaren til denne tegning lyder: Opsamlingen af Cigar- og Cigaretstumper har bredt sig til større Kredse af Befolkningen: - Hambergs tekst lyder: - Se Alfred! Der ligger ogsaa én! – Javel, Herr Baron! – På skiltene i tobaksforretningen står der: ”Gangstere henvises til Bagdøren” og ”Vi gemmer Tobakken indtil videre”. - Tegningen er fra 1943: © 1944 Børge Hamberg og Raketten
Bagest i bladet har Børge Hamberg endvidere tegnet en helsidesannonce for et underholdningsspil med titlen ”Planeternes Kamp og ”Spørg Stjernerne”, pris 6,50 kr. Men alt i alt må man konstatere, at af ”Raketten”s 48 sider, har Børge Hamberg illustreret de 15 sider, inklusive for- og bagsiden, med helsidestegninger. En ganske betydelig bedrift, især i betragtning af at han til daglig havde mere end travlt med at være cheftegner og tegne og animere på langtegnefilmen ”Fyrtøjet”.
Da arbejdet med "Fyrtøjet"
i løbet af 1945-46 blev afsluttet for bl.a. Børge Hambergs og
de øvrige nøgletegneres vedkommende, fik han, Bjørn
Frank Jensen og Kjeld Simonsen en mulighed for at rejse til London for at se,
hvordan der blev lavet tegnefilm efter amerikansk mønster hos Ranks tegnefilmstudio
Gaumont British Animation. Studiet, der blev ledet af David Hand, den blandt
tegnefilmfolk herostratisk berømte ex-Disney animator og ex-supervising
director på "Snehvide" og "Bambi", havde til huse
på Landstedet Moor Hall i grevskabet Berkeshire.
Ifølge Bodil Hamberg var det
gennem kogebogsforfatteren Esther Scheel, som Børge Hamberg antagelig
lavede illustrationer for, at rejsen til og opholdet i London blev arrangeret
for Børge Hamberg og hans to kolleger. Fru Scheel var bosat i eget stort
hus i London, hvor hun var godt kendt og havde en del forskellige forbindelser,
åbenbart også til Ranks og Hands tegnefilmstudio. Tegnerne
var under London-opholdet, som varede fra september 1946 til februar 1947, indlogerede
og i pension hos den venlige fru Scheel, som vistnok ikke tog det så nøje
med betalingen.
Nogle måneder før rejsen til England, mere
præcist den 26. maj 1946, var Børge Hamberg som allerede nævnt
blevet viet til Bodil Petersen. Det skete i Sionskirken på Østerbrogade,
i nærheden af brudens daværende bopæl på Nygårdsvej.
Parret bosatte sig på Søren Nordbys Allé i Sundbyøster
på Amager.
Mens Børge Hamberg opholdt
sig i London, havde han ikke nogen fast indtægt, idet de engelske fagforeningsregler
udelukkede udlændinge fra at søge arbejde i England. Under påskud
af at ville supplere hans kost, sendte hans viv, Bodil, røget flæsk
og tobak over til ham, som han solgte, for at skaffe sig rede penge. Man skal
huske på, at englænderne - lige som tilfældet var for danskerne
hjemme i Danmark - på det tidspunkt endnu levede under krigsrestriktionerne
og vareknapheden. Det var derfor uhyre let at afsætte naturalierne
til venner og bekendte.
Under det cirka 5-6 måneders
Englands-ophold tjente Børge Hamberg dog lidt penge ved at tegne til
enkelte blade, men hverken han eller de andre kunne få arbejdstilladelse,
og uden en sådan var det totalt udelukket at få arbejde i datidens
England. På Hands studio var der desuden fagforeningsfolk, som overvågede
og afværgede, at udlændingene blev sat til at udføre nogen
form for professionelt arbejde. Ifølge hvad Børge har fortalt,
måtte de end ikke sætte sig ned ved en tegnepult, for at studere
de animationstegninger, som de engelske David Hand-elever og -tegnere havde
lavet. Hand selv beklagede situationen, men var personligt ikke uvillig
til at lære fra sig og fortælle danskerne noget om, hvordan
man lavede tegnefilm hos ham og hos Disney.
Dengang
i sidste halvdel af 1940'erne og for resten til helt hen i begyndelsen af 1980'erne,
var det et stort mysterium for europæiske - og herunder ikke mindst for
danske - animatorer, hvordan Disney-folkene bar sig ad med at skabe deres utroligt
levende tegnefilmsfigurer. Der fandtes ganske vist bogen "The Art
of Walt Disney" fra 1942, men den gav ikke mange direkte anvisninger
på animationens svære kunst. Desuden kunne man købe et par
hæfter i Walter Fosters Art Books-serie: den lidt primitive "Animated
Cartoons for the Beginner" (1942) og den mere avancerede "Animation
by Preston Blair. Learn how to draw Animated Cartoons" (1944?).
De folk, der, i lighed med de ovenfor nævnte danske
tegnere, ville lave tegnefilm, måtte derfor gå i biografen, hvilket
for københavnernes vedkommende fortrinsvis ville sige til det årlige
"Metropols Juleshow" på Strøget, for om muligt at aflure
Disney-folkene kunsten.
Efter de tre håbefulde, men
skuffede danske tegneres hjemkomst fra England i februar 1947, var der ikke
noget tegnefilmarbejde at lave i Danmark, hvilket mere præcist vil sige
i København, hverken for Børge Hamberg eller andre danske animatorer
lige på det tidspunkt. Børge så sig derfor nødsaget
til en kort overgang at tage arbejde i Kødbyen, hvor han arbejdede som
lagerarbejder, men derefter kom han til maskinfabrikken "Vitrom"
i Valby, hvor han var i et par år. I 1949 var han så heldig på
ny at blive engageret som cheftegner hos Dansk Farve- og Tegnefilm A/S,
der stod over for at skulle påbegynde produktionen af langtegnefilmprojektet
"Klods-Hans". Her fik han først og fremmest til opgave at lave
en praktisk anvendelig tegnefilmsudgave af maleren Svend Johansens
figurudkast til bl.a. filmens titelfigur, herremandssønnen
Hans.
Børge Hamberg kom til at arbejde
som cheftegner på Dansk Farve- og Tegnefilm A/S's nye langtegnefilmprojekt
"Klods-Hans" i omkring et par år. Han fik som allerede nævnt
til opgave at tegne og animere hovedfiguren, Klods-Hans, hvilket jeg senere
skal vende tilbage til i kronologisk sammenhæng. Med det formål
at søge statsstøtte til projektet, blev der lavet en såkaldt
pilot-film af 10 minutters spilletid, som Ministeriernes Filmudvalg (MFU) da
også finansierede. Men efter at have set pilot-filmen, som et underudvalg
under MFU enstemmigt fandt skuffende, afslog man at deltage i finansieringen
af tegnefilmsprojektet.
Allan Johnsen forsøgte derefter at finde andre udveje for
en finansiering af filmen, hvilket imidlertid viste sig forgæves.
Til sidst måtte "Klods-Hans" opgives, og de tegnere, der havde
været engageret i projektet, stod endnu engang uden arbejde inden for
den specielle profession, de hver især havde valgt. Dette gjaldt også
Børge Hamberg, som efter nogen tid som freelancing tegner indså,
at fremtiden tegnede sig dårligt for den danske tegnefilmbranche.
Men da han jo skulle have noget at leve af, valgte han at blive omskolet til
porcelænsmaler hos Bing & Grøndahl, som dengang havde
værksteder på Gammel Kongevej.
I 1955 viste der sig imidlertid en chance for Børge Hamberg til at vende tilbage til tegnefilmarbejdet, idet Bent Barfod tilbød ham fast arbejde hos sig. Det hang sammen med, at Barfod på det tidspunkt havde fået en større tegnefilmopgave for MFU og Statens Filmcentral, og ideen til tegnefilmen var givet af ingen ringere end filminstruktøren Carl Th. Dreyer. Arbejdet med denne film, som fik titlen "Noget om Norden", blev faktisk Børge Hambergs længe savnede comeback inden for tegnefilmbranchen, og hans samarbejde med Bent Barfod kom til at vare til omkring 1962, hvor Børge Hamberg blev selvstændig tegnefilmproducent. Dog fortrinsvis som underleverandør til kortfilmselskaber og reklamebureauer.
Hos Bent Barfod fik Børge Hamberg i øvrigt på ny lejlighed til at arbejde tæt sammen med sin tidligere elev og assistent på langtegnefilmen ”Fyrtøjet”, nemlig Harry Rasmussen, som fra den 20. juni 1957 også blev ansat som animator hos Bent Barfod Film. Dette samarbejde kom til at vare til 1959, hvor Harry Rasmussen blev ansat som animator hos A/S Nordisk Tegnefilm i Valby, men forbindelsen mellem de to gamle kolleger og venner blev opretholdt helt til Børge Hambergs alt for tidlige død i 1970.
Nogle af de kortfilm, Børge Hamberg fik stor indflydelse på i sin tid hos Barfod, var, foruden ”Noget om Norden” (1956), f.eks. "Forårs-Fred’rik" (1958), baseret på Sigfred Pedersens lyriske digt af samme navn. Hamberg var medtilrettelægger af filmen og animator på hovedfiguren. Han var også medtilrettelægger og chefanimator på flere andre af Barfods korte tegnefilm, samt på adskillige reklametegnefilm.
Den 21.11.1957 skete der en afgørende begivenhed i Børge og Bodil Hambergs liv, idet de fik deres første barn, sønnen Ole, som betød noget af en omvæltning i ægteparrets tilværelse. Børge Hamberg var på det tidspunkt 37 år og Bodil Hamberg 35 år. De boede dengang i Brøndby Vænge i Brøndbyøster. Fem år senere fik parret deres andet barn, sønnen Lars, som fødtes 26.11.1962. Senere flyttede familien til eget hus på Mølletoften i Lyngby. Ole og Lars Hamberg var henholdsvis 13 år og 8 år, da deres far døde. Men til trods for sorgen, savnet og de mange praktiske vanskeligheder, lykkedes det for Bodil Hamberg at give sine to drenge en god opvækst og en god uddannelse. Ole læste medicin og tog sin afsluttende eksamen som læge i januar 1983. Lars var færdiguddannet som geolog i 1988.
Imidlertid havde Børge Hamberg længe følt trang til "luftforandring", for selvom han var højt værdsat og havde en udstrakt indflydelse på Bent Barfods tegnefilmproduktion, skete arbejdet trods alt på Barfods præmisser og vilkår. Lejligheden og anledningen til at foretage et skift bød sig, da direktør Knud Hjortø, Teknisk Film Compagni, tilbød ham en større tegnefilmopgave. Efter en kort betænkningstid, slog Børge Hamberg til og sagde sin stilling hos Barfod op, hvorefter han begyndte arbejdet hos Teknisk Film Compagni, i øvrigt i samarbejde med en tidligere medarbejder hos Bent Barfod, animatoren Bente Petersen, senere gift Woodruff, som på det tidspunkt arbejdede freelance. I begyndelsen sad de begge i et lokale hos Teknisk Film Compagni, men snart modnedes tanken om at få egne lokaler. Det fik de i Rosengården nr. 7, i et lille baglokale til en låsesmedebutik, hvis indehaver for øvrigt var i familie med Børge Hambergs gamle kollega og ven Erik Rus, og her sad Børge og Bente i et lille års tid, indtil de ikke kunne holde de trange og forholdsvis mørke lokaliteter ud længere. Børge Hamberg søgte og fik da lejemålet til en stor førstesals lejlighed i Fredericiagade 67, og her fortsattes og intensiveredes den travle virksomhed med fortrinsvis at lave tegnefilmindslag i kortfilm.
Der gik dog ikke længe, før
Børge Hamberg begyndte at indse, at det kunne blive nødvendigt
med en administrations- og salgsmedhjælper, hvis firmaet skulle overleve
og vokse, så indtjeningen og dermed lønningerne kunne holdes på
et for de ansatte medarbejdere acceptabelt niveau. Mens han var ansat hos Barfod,
havde Børge Hamberg jævnligt haft fagligt ærinde hos Arnø
Studio i Vesterport, hvor især musikken og lydeffekterne til tegnefilmene
blev indspillet og senere mixet. Her var der i årene 1951-60 en tonemester
ved navn Leif Beck. som for resten senere skiftede efternavn til Beckendorff.
Beckendorff blev på et tidspunkt
produktionsleder hos Laterna Film 1960-63, men havde på det tidspunkt
åbenbart også tænkt sig en "luftforandring",
og en kort overgang blev han produktionsleder hos Bent Barfod Film. Men da han
hørte om Børge Hambergs problemer med også at overkomme
det administrative og salgsmæssige arbejde, der altid vil være knyttet
til en produktionsvirksomhed, tilbød Beckendorff sin assistance.
Efter en del forhandlinger frem og tilbage, blev man enige om samarbejdsvilkår
og gage til Beckendorff, som derefter blev ansat som administrations- og
salgschef og lejlighedsvis instruktør på reklamefilm. I samme
anledning omdøbtes firmaet til at hedde "Hamberg og Beckendorff".
Bente Petersen følte sig med rette eller urette i nogen grad sat til
side, og havde desuden vanskeligheder med at omgås Beckendorff, hvorfor
hun ikke længe efter forlod firmaet.
Det
lille tegnefilmsfirma, Børge Hamberg startede i 1962, havde han kaldt
for "Studie 7", men da han året efter indgik i samarbejde med
Leif Beckendorff (1924-??), ændredes firmanavnet, som nævnt
først til "Hamberg og Beckendorff" og derefter til "Spectrum
Film Studio". Baggrunden for Børge Hambergs valg af firmanavne,
først af "Studie 7" og senere af "Spektrum Film Studio",
hang for førstnævnte navns vedkommende dels sammen med, at
firmaet havde til huse i gadenummer 7. Det var formentlig tilfældets værk,
at Børge Hamberg havde valgt at leje et lokale i en ejendom, hvis
opgang netop havde nummer 7. Men dels hang det også sammen med hans store
engagement med Martinus' Kosmologi, som bl.a. opererer med 7 basale, universelle
og såkaldte kosmiske grundenergier, hvormed stort set hele det fysiske
så vel som psykiske univers menes at kunne forklares. Disse syv grundenergier
symboliserer Martinus med sol- eller lysspektrets seks farver, som tilsammen
er udslag af en syvende "farve": det hvide lys. Deraf Børge
Hambergs forkærlighed for tallet 7 og ordet spectrum.
Sammen med Beckendorff og en lille fast stab af tegnere
og skiftende unge filminstruktører m.fl., producerede "Spektrum
Film Studio", som for nemheds skyld kom til blot at hedde ”Spectrum Film”,
frem til Børge Hambergs pludselige og uventede død den 27. april
1970, tegne-, trick-, reklame- og kortfilm.
Samarbejdet
mellem Hamberg og Beckendorff foregik dog ikke altid gnidningsfrit, men var
tværtimod præget af grundlæggende forskellige holdninger,
der lejlighedsvis kunne udarte i skænderier. Det førte til, at
Børge Hamberg på et tidspunkt opsagde sin direktørstilling
og sit medejerskab af firmaet, angiveligt fordi han ønskede at koncentrere
sig om den kreative side af især firmaets tegnefilmproduktion. Han
følte nærmest arbejdet som et kald og gik efterhånden mere
og mere over til at eksperimentere med andre måder at lave tegnefilm
på, end den såkaldte "klassiske" eller traditionelle.
Disse eksperimenter havde han særlig lejlighed til at foretage i
nogle tegnefilmindslag i film som "Bygplantens spiring"
(1964), "Bygplantens vækst" (1966), "Mastitis"
(1966) og "Bygplantens næringsoptagelse" (1968).
Efter Børge Hambergs død videreførte Beckendorff "Spektrum Film Studio" i en del år, indtil det blev overtaget af Reklamebureauet "Laura", der ejedes af Landbrugets Afsætningsråd. En ny direktør, Jakob Eriksen, blev ansat, og efter at denne havde taget sin afsked, blev "Spektrum Film" slået sammen med Ib Dam Film og kom til at hedde "Ib Dam - Spektrum Film A/S", med kortfilmproducenten Ib Dam som direktør. Men da var det hidtidige personale på Spektrum Film for længst borte. Senere, da Ib Dam gik på pension, solgte han firmaet til en af sine medarbejdere, filminstruktøren og filmfotografen Flemming Arnholm, og ved den lejlighed kom det til blot at hedde Spectrum Film igen. Under samme navn skiftede firmaet flere gange adresse fra Gl. Strand og senere Grønningen til Stubbekøbing på Falster.
Børge Hamberg var alle sine dage et åndeligt
søgende menneske, og ifølge Bodil Hamberg kom de begge en
overgang i slutningen af 1940'erne jævnligt i Daniel Kirken
på Peblinge Dossering 6, som var hjemsted for spiritister. Her overværede
de mange seancer og håbede på, at en "Ånd" ville
åbenbare sig, men det skete aldrig.
Børge
Hambergs interesse for Martinus-sagen begyndte omkring marts/april 1947, efter
at han havde opsøgt fakiren og hypnotisøren Louis Brinkfort,
som på den tid havde slået sig ned som en slags åndelig rådgiver
for mennesker, der var søgende og måske også havde personlige
problemer. For Børge Hambergs vedkommende var der tale om en blanding
af begge dele. Brinkfort henviste imidlertid til en mand ved navn Martinus,
som boede ude på Mariendalsvej på Frederiksberg, hvor han bl.a.
holdt ugentlige foredrag.
Børge
Hamberg opsøgte derfor Martinus og fik et første indtryk af manden
og hans arbejde, og hans interesse vaktes straks for de storslåede og
i en vis forstand lidt fremmedartede visioner, der ligger i Martinus' verdensbillede.
Desuden kom han i nær kontakt med Martinus selv. Det blev til et livslangt
engagement med Martinus-sagen, hvor Børge Hamberg ofte ydede praktisk
hjælp i form af tegninger til bl.a. sagens tryksager og tidsskriftet "Kosmos",
der var udkommet siden 1933.
I løbet af sin tegner- og tegnefilmkarriere,
bevægede Børge Hamberg sig som nævnt mere og mere bort fra
den traditionelle form for tegning og tegnefilm. Som tegner søgte og
eksperimenterede han med andre udtryksmåder end den naturalistiske.
Og især i sine allersidste film om bygplantens vækst og næringsoptagelse
(1966-68) blev han stadig mere eksperimenterende med det grafiske udtryk
og animationen. I sin fritid var han bl.a. optaget af at udtænke og tegne
nogle små symbolske vignetter, som i få og enkle linier rummer
idéer, tanker og forestillinger, der giver udtryk for hans livsopfattelse,
inspireret som den var af Martinus' verdensopfattelse.
Børge Hamberg gav lejlighedsvis udtryk for nogle
avancerede tanker om tegnefilmens fremtid, og han forestillede sig, at man en
dag bl.a. ville blive i stand til at manifestere sine tanker og fantasi direkte
og trådløst på TV-skærmen. Det var længe før
både videoen, computeren og virtual reality kom på markedet.
Men havde han levet længe nok til at opleve computeralderen, er der
ingen tvivl om, at man ville have set ham som en begejstret frontfigur i eksperimenter
med avanceret elektronisk grafik og animation.
Som chef og læremester var Børge Hamberg fuld af forståelse og indlevelse over for de mennesker, han havde med at gøre, og de tegnere og andre, der har arbejdet tæt sammen med ham, giver samstemmende udtryk for, at han altid var fuld af inspiration, opmuntring og anerkendelse over for dem, ikke mindst når noget gik imod eller måske så sort ud. Han var desuden gennemhæderlig og retfærdig i sin tankegang og adfærd, og havde nærmest gjort det til en vane altid kun at se de gode og positive sider ved både mennesker og verden i øvrigt. Derfor hørte man ham næsten aldrig udtale sig kritisk og negativt om hverken mennesker, begivenheder eller situationer, og når og hvis han endelig gjorde det, var kritikken positiv og konstruktiv, og formet på en sådan måde, at ingen følte sig gået for nær.
Som kollega og menneske søgte Børge Hamberg altid efter yderste evne at efterleve det vanskelige etiske bud om ikke at dømme og fordømme, men være fuldkommen som den himmelske Fader, der lader sin sol skinne over gode og onde og lader det regne på retfærdige og uretfærdige. Som solen søgte Børge Hamberg at sprede sit lys og sin varme ligeligt til alle i sine omgivelser. Han efterlod sig derfor et stort savn hos mange, og naturligvis ikke mindst hos sine allernærmeste, da han døde den 27. april 1970, kun 50 år gammel. En ubehandlet, smertefuld og uhelbredelig mavekræft med tilstødende blodprop krævede livet af den mand, der altid for det meste havde spredt glæde, munterhed og tryghed omkring sig. Børge Hambergs jordiske legeme blev begravet på Brøndbyøster Kirkegård den 1. maj 1970. Mange, der har kendt ham, vil huske ham længe og ære hans minde. Dette være også hermed gjort.
Filmografi for Børge Hamberg (ufuldstændig)
Forkortelser:
Anim. = Animation. Co-I = Co-instruktør. D = Design. I = Instruktion. K = Komponist. Lo = Layout. M = Manuskript/drejebog. Mell.-tegn. = Mellemtegner. Storyb = Storyboard. T = Timing. Tilrette eller Tilr. = Tilrettelæggelse.
Korte tegnefilm i samarbejde med Erik Rus:
Peter Pep og Skomager Snørestøvle: Peter Peps Attentat (1940; mell.tegn) Peter Pep: Hurtig udrykning (1941; mell.tegn.)
Korte tegnefilm i samarbejde med Bent Barfod: Noget om Norden (1956; chefanimator og co-fotograf) Forårs-Fred’rik (1958; chefanimator og co-fotograf) Från fall till fall (1959; tilrettelægger og animator) Hjælp os (1961) Niro Atomizer (1961) B & W-Vikinger (1962; tilrettelægger og chefanimator) ABC-staveleg i Afrika (1962; chefanimator) Atomernas vintergata (1963; tilrette+anim.)
Som freelance (overvejende tegnefilmindslag i kortfilm):
En ny virkelighed (1963).
Tegnefilmindslag i kortfilm (i samarbejde med Leif Beckendorff): Papir i lange baner (1963) Mr. Customer (1963) Bygplantens spiring (1964) Fællesmekanisering (1964) Den rette vej (1964) Bedre mælk (1965) Bygplantens vækst (1966) Isolér stalden (1966) Mastitis (1966) Bygplantens næringsoptagelse (1968) Multityder (1969)
Lange tegnefilm (animated features):
Einigkeit macht Frei (tysk 1942; assistant animator) Fyrtøjet (1946; chefanimator og tegnestueleder) Klods-Hans (1952; pilot-film, men ellers ikke realiseret; cheftegner og animator)
Reklametegnefilm:
Børge Hamberg været medtilrettelægger af og chefanimator på en lang række reklametegnefilm og tegnefilmindslag i reklamefilm: Dumex Baby Food (1957) Sadolin og Holmblad (1957)
(Listen ukomplet)
Tegnefilmindslag i reklamefilm:
(Listen ukomplet)
Illustrationer, tegninger og vignetter m.v.:
Både før, under og efter tiden med langtegnefilmen "Fyrtøjet" leverede Børge Hamberg nogle herlige farvetegninger til det satiriske årsskrift ”Raketten”.
Desuden tegnede han til Adolph Holsts Danske Billedbøger, som udkom fra omkring 1900 og hvoraf der i 1974 kunne tælles næsten 5000 numre, heraf flere H.C.Andersen-hæfter. (Erik Dal: Danske H.C.Andersen-illustrationer. Forlaget Forum. København 1975.
(Vedr. Børges bidrag: se Weilbachs kunstnerleksikon)
Børge Hamberg har desuden leveret vignetter og skematiske tegninger til "Hvad siger loven", 1948 (Han tegnede dertil i flere år efter, men om han også tegnede til den før 1948, skal undersøges. Walther Lehmann havde en udgave, hvori Børge har tegnet vignetter. Måske er det Hvem Hvad Hvor?).
I slutningen af 1960'erne tegnede og designede Børge Hamberg en slags puslespil, der hver for sig var illustration til et Andersen-eventyr. Tegnestilen var tilstræbt forenklet à la Heerup. (Erik Dal: Danske H.C.Andersen-illustrationer, 1975, s.150).
_________________